Projekt Euro NCAP pod okriljem avtomobilistične zveze FIA že več let ocenjuje varnost novih vozil na evropskem trgu. Pomembno vlogo pri tem imata preskusni lutki, ki predstavlja statistično povprečnega voznika in voznico oziroma sopotnika ali sopotnica. Ker pa predstavljata povprečje, je težko ugotoviti, kaj bi se v prometni nesreči zgodilo osebam, ki so nekoliko oddaljene od povprečja. Tako je Euro NCAP preskusil več lutk različnih tež in velikosti, da bi dobili, kar se da točne podatke.
Test varnosti pri prometni nesreči preko lutk
Najpogosteje uporabljena lutka je Hybrid III 50 % oziroma Thor 50th, ki predstavlja povprečno velikega in težkega moškega (175 centimetrov in 78 kilogramov). Pri ženksah je najpogostejša lutka Hybrid III 5 %, ki predstavlja povprečno veliko in težko žensko (152 centimetrov in 50 kilogramov). Poleg teh so bile del testa še lutke H II 5th (151 centimetrov in 48 kilogramov), ki predstavlja suho žensko. THOR obese tehta 125 kilogramov in predstavlja debelejšo osebo z visokim indeksom telesne mase 35 kg/m2. Hybrid II 95th predstavlja visokoraslo osebo 195 centimetrov višine. Lutka elderly ATD pa je 70-letna ženska z indeksom telesne mase 29 kg/m2.
Kako so prometno nesrečo prenesle omenjene lutke?
Zaščita statistično povprečnega moškega, ki ga predstavlja lutka THOR 50th, je v takšnem avtu učinkovita: prilagodljivo proženje zategovalnikov varnostnega pasu in varnostnega meha dobro zaščiti lutko na voznikovem sedežu, pozitivno pa vpliva tudi na zaščito lutke na sovoznikovem sedežu. Veliko zaslug za dobro zaščito ima osnovna nastavitev varnostnih sistemov na telesne posebnosti te lutke, ki jo uporabljajo vsi avtomobilski izdelovalci.
Lutka THOR 5th, ki predstavlja majhno in suho žensko, je najbolj varna na voznikovem sedežu, saj prilagodljivi zadrževalni sistemi učinkovito zmanjšajo obremenitve trebušnega dela lutke in glave. Ko je lutka sedela na sovoznikovem sedežu, se je delovanje varnostnega pasu tudi prilagodilo manjšemu in mehkejšemu telesu ter dokaj učinkovito preprečilo prevelike obremenitve prsnega koša, glave in hrbta, a ne tako učinkovito kot na voznikovem sedežu.
Lutki starejše ženske (elderly ATD) pri preskusnem trku pri nobeni meritvi niso izmerili življenjsko nevarnih vrednosti, največ zaslug za to pa ima prav prilagodljivost varnostnih sistemov, ki je zmanjšala obremenitve glave, prsnega koša in medenice v primerjavi z neprilagodljivim varnostnim sistemom. Je pa pri starejših potnikih v avtu še nekaj prostora za izboljšave, saj s starostjo padajo sposobnosti prilagajanja človeškega telesa tako velikim obremenitvam.
Preskusni trk z lutkama debelega moškega (THOR obese) in visokoraslega moškega (Hybrid II 95th) je opozoril, da imajo tudi prilagodljivi varnostni sistemi svoje omejitve, saj niso izboljšali zaščite v primerjavi z običajnimi zadrževalnimi sistemi v avtu. Velika in težka lutka debelega moškega se je ob trku – tako na vozniškem kot sovozniškem sedežu – pomaknila preveč naprej, pri čemer je prišlo do večjih obremenitev prsnega koša. Ob tem se je izkazalo tudi, da debeli potniki lahko ob trku zdrsnejo pod varnostni pas, nastane pa tudi nevarnost težjih notranjih poškodb zaradi varnostnega pasu, ki zdrsne pod trebuh in lahko poškoduje notranje organe. Ugotovili so, da takšnim potnikom dodatno zaščito nudita kolenski varnostni meh in večstopenjski omejevalnik zatezne sile varnostnega pasu.
Debelejši in višji potniki so slabše zaščiteni
Najbolje zaščiteni potniki so tist s povprečno rastjo in telesno težo. To velja za avtomobile s sodobnimi prilagodljivimi zadrževalnimi sistemi. Največ odstopanj je bilo ugotovljenih pri starejših osebah, ki trpijo tudi zaradi starostnih sprememb in so tako bolj podvržene poškodbam. Najslabše pa preskusni trk prenesejo debelejše in višje osebe, pri katerih prilagodljivi varnostni sistemi niso preprečili večjih obremenitve. Zaščito pri njih izboljšajo le večstopenjski omejevalniki zatezne sile varnostnih pasov in kolenski varnostni mehi.
O prilagodljivih zadrževalnih sistemih: »Zadrževalni varnostni sistemi v najsodobnejših avtomobilih se ne zanašajo več samo na tipala pojemkov in prožila varnostnih mehov ter zategovalnikov varnostnih pasov. S tipali v sedežih in vodilih varnostnih pasov znajo najsodobnejši avtomobili izmeriti telesno težo potnikov in obseg njihovih teles, čemur prilagodijo silo in čas proženja mehov in pasov. Dodatna kamera za nadzor potnikov prepozna celo položaj telesa v sedežu in temu prilagodi proženje zategovalnikov varnostnega pasu in varnostnega meha. Takšni sodobni varnostni sistemi lahko torej dobro zaščitijo veliko različnih potnikov, težje pa prepoznajo starost voznika in sovoznika, čeprav ta tudi vpliva na posledice ob trku.«
vir: AMZS.si
SEO urednik