Evropska komisija je danes potrdila kar je že nekaj časa napovedano. Evropska unija uvaja visoke carine na električna vozila, proizvedena na Kitajskem, odločitev pa bo začela veljati jutri.
Euronews navaja, da gre za izjemno pomembno odločitev, ki bo na novo definirala odnose med Evropsko unijo in Kitajsko ter skoraj zagotovo sprožila povračilne ukrepe proti evropskim proizvajalcem avtomobilov in drugih vozil.
Kitajci so panogo »pokopali« z javnim denarjem
Ta korak je bil napovedan v začetku junija in je rezultat devetmesečne preiskave, ki je razkrila, da je celotna dobavna veriga električnih vozil, proizvedenih na Kitajskem, “napolnjena” s subvencijami, kar nato omogoča proizvajalcem teh vozil, da preplavijo Evropski trg z vozili pod ceno, kar ustvarja nelojalno konkurenco.
Evropski uradniki dodajajo, da so javni denar odkrili v vseh elementih proizvodne verige – od pridobivanja surovin, potrebnih za izdelavo baterij, do pošiljateljev, najetih za prevoz vozil do evropskih obal.
Velik obseg subvencij omogoča kitajskim proizvajalcem, da ponujajo svoja električna vozila po bistveno nižjih cenah od tistih v EU, kjer so stroški energije in dela veliko višji. Razlika v ceni je povzročila skokovit porast kitajskega uvoza električnih vozil – s 3,9-odstotnega tržnega deleža v letu 2020 na 25-odstotnega ob koncu leta 2023, je sporočila Evropska komisija.
Poceni uvoz je grozil z uničujočimi izgubami
Kot je sporočila Komisija, tolikšen val poceni uvoza predstavlja gospodarsko grožnjo Evropi. Prav tako predstavlja ‘grožnjo gospodarske škode’ za industrijo EU, kar bi lahko povzročilo uničujoče izgube in ogrozilo več kot 12 milijonov delovnih mest, tako neposredno kot posredno, je opozorila Komisija.
Po mnenju EK so zato potrebne tarife za nadomestilo nepravične prednosti, ki jo daje subvencija. Danes objavljeni sklep predvideva diferencirane provizije, ki se obračunavajo glede na matično družbo, letni promet in sumljivo višino prejetih subvencij. Nove pristojbine bodo zaračunane poleg obstoječih tarif, ki znašajo 10 %.
To so nove tarife po podjetjih (BYD: 17,4 %; Geely: 19,9 %; SAIC: 37,6 %, op.p.) Drugi proizvajalci električnih vozil na Kitajskem, ki so sodelovali v preiskavi, vendar niso bili posamično vzorčeni, vključno s Teslo in BMW: 20,8 %. Drugi proizvajalci na Kitajskem, ki niso sodelovali: 37,6 %
Ukrepi so začasni – za zdaj
Uvedba teh ukrepov bo za zdaj začasna. Carinski organi bodo kitajske izvoznike namesto gotovine zahtevali bančne garancije, kar pomeni, da končni kupci morda ne bodo takoj opazili drobiža v svojih žepih.
Države članice bodo prvo glasovanje izvedle čez dva tedna, a bo nezavezujoče in bo služilo za preizkus političnih voda. Carine bodo veljale, dokler v štirih mesecih ne bo sprejeta končna odločitev, katere države bi lahko blokirale, če bi zbrale kvalificirano večino proti predlogu, torej glasove 15 držav članic, ki predstavljajo 65 odstotkov prebivalstva EU.
Kaj pravi Kitajska? Napoveduje maščevanje
Peking je oporekal preiskavi in jo označil za ‘golo dejanje protekcionizma’, ki ‘umetno konstruira in pretirava s tako imenovanimi subvencijami’, in obljubil, da bo “sprejel vse potrebne ukrepe” za zaščito domačih podjetij.
Prejšnji mesec je kitajsko ministrstvo za trgovino sprožilo protidampinško preiskavo uvoza svinjine v EU, potezo, ki jo mnogi razumejo kot uvod v povračilne ukrepe. Kmetijstvo in letalstvo veljata za sektorja, ki sta najbolj ranljiva za jezo Pekinga.
Tiskovni predstavnik ministrstva je danes zavzel spravljiv ton: »Do arbitraže so še štirje meseci in upamo, da bosta evropska in kitajska stran šli v isto smer, pokazali iskrenost ter čim prej nadaljevali s posvetovanjem in procesom.«
Niso pozabili
»Nismo pozabili, kako so nepoštene trgovinske prakse Kitajske prizadele našo solarno industrijo. Veliko mladih podjetij so uničili močno subvencionirani kitajski konkurenti,« je septembra dejala vodja EK Ursula von der Leyen, ko je napovedala preiskavo kitajskih subvencij avtomobilski industriji.
»Zato je pravičnost v svetovnem gospodarstvu tako pomembna – ker vpliva na življenja in preživetje. Celotne industrije in skupnosti so odvisne od nje. Zato moramo biti jasni glede tveganj, s katerimi se soočamo,« je zaključila.
Urednik portala MojPrihranek