Covid je resda udaril šele (ali pa že) pred štirimi leti, vendar so postali trgovci in kupci avtomobilov hitro pozorni na zaskrbljujoč stranski učinek: takrat registrirani avtomobili, katerih raven opreme ni ustrezala njihovim uradnim specifikacijam, zdaj vstopajo na trg rabljenih avtomobilov, so pogosto neopaženi in z napačno ceno.
Kaj so Covid avtomobili?
Avtomobili, poimenovani kar »covid avto« (Covid Cars, op. p.), so žrtve svetovnega pomanjkanja delov, ki ga je povzročila pandemija na začetku desetletja. Polprevodniki, možgani za vse od ogrevanih sedežev do brezžičnih polnilcev za telefone, so bili avtomobilski deli, ki jih je bilo najtežje dobiti. Soočeni z možnostjo omejene zaloga ali celo ničelne, so nekateri proizvajalci avtomobilov izbrisali številne funkcije, ki so bile odvisne od polprevodnikov.
Posledično velik delež novih avtomobilov, dobavljenih leta 2022, ni imel funkcij v specifikacijah, vključno z brezžičnimi polnilniki za telefone, zasloni, satelitsko navigacijo, osvetlitvijo in električnimi sedeži.
Strokovnjaki iz panoge so že takrat opozarjali na tveganje, da bodo tovrstni avtomobili v dveh letih vstopili na trg rabljenih vozil. Njihova napoved se je izkazala za pravilno, pri čemer je bilo jasno videti manjko ključnih elementov na uradnih specifikacijah, ko so avtomobili začeli prihajati v velikih količinah. »To lahko vključuje ogrevane sedeže, zaslone, električna ogledala, električne sedeže in dvojnike ključev,« je povedal Marcus Blakemore iz združenja Vehicle Remarketing Association, ki je ustanovilo dve delovni skupini za preiskavo tega vprašanja.
»Nekateri avtomobili so bili izdelani celo z analognimi instrumentnimi sklopi in urami ter opremljeni z manjšimi kolesi,« je dodal. Pojasnil je, da sta delovni skupini opravili pogovore s franšiznimi trgovci, ki so pogledali njihove baze podatkov in vztrajali, da modeli z določenimi specifikacijami preprosto ne morejo obstajati.
Pomanjkanje podatkov, bodimo pozorni
Blakemore pravi, da zaradi pomanjkanja podatkov o proizvajalcih avtomobilov trgovina z motorji težko natančno ovrednoti vozila. »Če tudi proizvajalci avtomobilov ne vedo, kaj so pošiljali, to zelo oteži delo trgovine,« je pojasnil.
Ob vsaki priložnosti naj bi bila sprejeta odločitev, ali bo zahtevana sprememba verjetno vplivala na vrednotenje vozila, in v teh primerih so bile ustvarjene nove osebne izkaznice. Za nekatera vozila, ki so bila na voljo le kratek čas, pa se zdi, da proizvajalci morda niso vodili podrobnih evidenc o tem, kako so bili vsi avtomobili nezadovoljni. »Kjer so proizvajalci originalne opreme uvedli več različic iste opreme s subtilnimi različicami v imenu, kot sta ‘Trim Edition’ in ‘Trim Nav’, kjer je ‘Trim’ originalna oprema modela, morajo biti trgovci in potrošniki bolj previdni saj imajo lahko vozila, ki zvenijo zelo podobno, precej različne specifikacije.”
Prav Blakemore je izpostavil primer trgovcev, ki so nehote napačno opisali avtomobil, ki so ga prodali, in ga je nato ogorčena stranka zavrnila. »Kupci in trgovci ‘na slepo’ kupijo tolikšno količino, da se mnogi ne zavedajo, da so kupili prav Covid avto,« je dejal Blakemore. »Nihče si ne želi drame zaradi napačnega opisa avtomobila, ker to pomeni razveljavitev posla. Želimo le jasnost.«
SEO urednik