V četrtek, 22. januarja 2015 je potekal strokovni posvet »Zakaj je pomembna energetska pismenost in kako jo lahko okrepimo?«, ki se ga je udeležilo več kot 80 predstavnikov šolstva, energetike, odločevalcev, razvojnih agencij, nevladnih in strokovnih organizacij.
Naravoslovni, tehniški in družboslovni strokovnjaki so se strinjali, da za razumevanje energije in energetike potrebujemo široka, multidisciplinarna znanja, ki jih v obstoječih izobraževalnih pristopih še manjka. Pomembno je tudi razumevanje tesne povezanosti energetike z ekonomskimi, geopolitičnimi, okoljskimi in drugimi izzivi.
Danijel Levičar: “Ker je energetska pismenost ključna za sprejemanje dobrih in preudarnih odločitev, se morajo odločevalci stalno izobraževati.” (Foto: Miro Jakomin)
V okviru projekta krepitve energetske pismenosti EN-LITE je izšel priročnik »Energetska pismenost: Osrednja načela in temeljne usmeritve za izobraževanje o energiji« (prevod in priredba ameriškega izvirnika), ki ponuja multidisciplinarno osvetlitev pomena energetske pismenosti. Ob izidu priročnika je potekal strokovni posvet, na katerem so strokovnjaki, odločevalci in drugi zainteresirani deležniki iskali odgovor na vprašanje: »Zakaj je pomembna energetska pismenost in kako jo lahko okrepimo?«
Na strokovnem posvetu so zbrane pozdravili Danijel Levičar, generalni direktor Direktorata za energijo, dr. Vinko Logaj, direktor Zavoda za šolstvo, Joshua M. Harris, vodja oddelka za politično-gospodarske zadeve na Veleposlaništvu ZDA v Ljubljani, Aleksander Mervar, direktor družbe ELES, in Martin Novšak, direktor družbe GEN energija.
Danijel Levičar, generalni direktor Direktorata za energijo je poudaril, da je krepitev energetske pismenosti zelo pomembna za uspešno načrtovanje trajnostne energetske prihodnosti Slovenije, in da smo pred ključnimi odločitvami v energetiki. Ministrstvo, pristojno za energijo močno podpira izdajo priročnika in projekte kot je EN-LITE. “V lanskem letu smo potrdili nov Energetski zakon (EZ-1). V sredo je bil storjen korak v javni razpravi o Energetskem konceptu Slovenije (EKS). Odgovorno moramo pristopiti k razpravi o smernicah energetskega koncepta. Energetika je zelo kompleksen sistem. Vsi kažejo svoje interese na nivoju EKS, kjer obstaja velik konsenz na področju učinkovite rabe energije. Na drugi strani so obnovljivi viri energije področje, kjer ni takega skupnega dogovora. Pridobili smo želje, interese in do konca leta 2015 želimo pripraviti osnutek EKS. Želimo si, da bodo odločitve sprejete na podlagi dejstev in številk, k sodelovanju pa vabimo strokovnjake s področja energetike, ekonomije, nacionalne varnosti in okolja,” je zaključil Levičar.
Dr. Vinko Logaj, direktor Zavoda RS za šolstvo je poudaril pomen strategije Evropa 2020 z nizom ciljev, ki so osredotočeni na trajnostne naloge, ki vključujejo gospodarsko rast, raziskovanje, razvoj, revščino in socialno izključenost, državljanstvo, etiko in varstvo okolja. “Trajnostni razvoj, ki spodbuja vse vrste pismenosti, med drugim spodbuja tudi energetsko pismenost. Zavod spodbuja interdisciplinarni pristop, zato se bo aktivno vključil v razvoj energetske pismenosti v Slovenije”
Joshua M. Harris, vodja oddelka za politično-gospodarske zadeve na Veleposlaništvu ZDA v Ljubljani je povedal, da se je projekt energetske pismenosti v ZDA začel leta 2010. Rezultat je bilo plodno sodelovanje več sto strokovnjakov za boljše odločitve energetske politike ZDA.
V nadaljevanju so naravoslovni, tehniški in družboslovni strokovnjaki z Univerze v Mariboru, Univerze v Ljubljani, Statističnega urada RS, ELES, ARAO, Društva za ZN za Slovenijo in Consensusa v treh vsebinskih sklopih, iskali odgovor na vprašanje glede pomembnnosti energetske pismenost in kako jo lahko okrepimo. Po predstavitvah je sledila razprava o pomenu energetske pismenosti za oblikovanje trajnostne energetske prihodnosti Slovenije.
Nosilci projekta EN-LITE so na posvetu povedali, da so z brezplačnimi izvodi priročnikov že opremili učitelje fizike in naravoslovja ter ravnatelje v slovenskih osnovnih in srednjih šolah, knjižnice, strokovne in nevladne organizacije ter odločevalce. V prihodnje bodo del svojih aktivnosti usmerili v izobraževanje in usposabljanje učiteljev in profesorjev v osnovnih in srednjih šolah, pri tem pa bodo sledili poudarkoma iz priročnika, da je energetska pismenosti multidisciplinarni koncept, ki potrebuje široko, sistemsko obravnavo. Priročnik je spletno prosto dostopen na povezavi EN-LITE.