Evropski Parlament, Evropska komisija in Svet EU so v ponedeljek, 17. decembra 2018 sklenili dogovor o zmanjšanju emisij toplogrednih plinov novih avtomobilov in kombijev za 15 % do leta 2025 in 37,5 % do leta 2030 v primerjavi z letom 2021. V društvu Focus pozdravljajo sporazum, vendar hkrati opozarjajo, da zastavljeno zmanjšanje emisij ne bo dovolj za doseganje podnebnih ciljev pariškega podnebnega sporazuma. Če jih želimo uresničiti, bodo morala biti po letu 2030 v prodaji samo še brezemisijska vozila.
Čeprav je izkupiček zakonodajnega dosjeja manj ambiciozen od predloga Evropskega parlamenta, je 37,5 % zmanjšanje emisij do leta 2030 občutno izboljšanje šibkega začetnega predloga Evropske komisije, ki je predlagala zgolj 30 % zmanjšanje emisij novih avtomobilov do leta 2030. Za potrošnike nova uredba pomeni večjo izbiro cenovno dostopnih in stroškovno učinkovitih električnih modelov vozil.
Dogovorjeno je bilo tudi, da bo Evropska komisija razvila sistem, ki bo uporabljal podatke, pridobljene s števci porabe goriva, za namene zagotavljanja zmanjšanja emisij med realno vožnjo in ne samo na podlagi testnih sistemov. Vendar pa ta ne bo v veljavi pred letom 2030.
»Evropa je prestavila v višjo prestavo v tekmi za proizvodnjo avtomobilov z ničelnimi emisijami. Nova uredba pomeni, da bosta leta 2030 približno tretjino vozil na cestah poganjala elektrika ali vodik. Vendar to ni dovolj hitro, da bi dosegli zastavljene podnebne cilje,« je povedal Greg Archer, vodja oddelka za čista vozila pri mreži Transport & Environment, katere član je tudi društvo Focus.
Svet EU in komisija sta nažalost blokirala odličen predlog Evropskega parlamenta, ki bi proizvajalce vozil kaznoval v primerih, da ne bi zagotovili dovolj nizko – ali brezemisijskih avtomobilov. Najbolj kritičen predlog Sveta, ki je predvideval velikodušne bonuse za vsak prodan priključni hibrid, pa je bil k sreči med pogajanji vsaj delno omejen.
Če Evropska komisija in vlade držav članic ne bi popuščale avtomobilski industriji, ki se je vseskozi trudila razvodeneti zakonodajni dosje, bi bila lahko nova uredba neprimerno boljša. »Nova uredba vseeno prinaša številne prednosti državljanom EU: zmanjšuje stroške goriva za voznike, ustvarja več kot 200.000 novih delovnih mest in zmanjšuje odvisnost EU od uvožene nafte. Kljub temu pa manj ambiciozni cilji zmanjšanja emisij novih avtomobilov pomenijo, da bodo morale države članice EU vložiti več naporov za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov v prometu,« je zaključil Greg Archer.
Promet je največji podnebni problem Evrope. Tudi v Sloveniji promet proizvede kar eno tretjino emisij toplogrednih plinov, kar je več kot katerikoli drug sektor, vključno z energetiko.