Evropska komisija je leta 2006 z direktivo predpisala uporabo hladilnega sredstva z bistveno nižjim potencialom globalnega segrevanja v avtomobilskih klimatskih napravah. Zaradi dogovora o uporabi novega hladilnega sredstva je nastal monopol, zaradi katerega so šle cene v nebo, pišejo pri Zvezi potrošnikov Slovenije.
Hladilno sredstvo kot del klimatske naprave skrbi za učinkovito vpijanje toplote in poznejše ohlajevanje zraka. pojasnjujejo pri ZPS. Polnjenje klimatske naprave običajno opravijo med rednim servisnim pregledom, pri rednem dodajanju so količine razmeroma majhne.
Prijaznejši do okolja, a veliko dražji
Plin je agresiven in škodljiv za okolje, vpliva na globalno segrevanje in zato je Evropska komisija z direktivo določila, da hladilno sredstvo ne sme presegati določene meje potenciala globalnega segrevanja. Mejo so določili pri 150 enotah. Pred tem uporabljano hladilno sredstvo je imelo potencial globalnega segrevanja kar 1300 enot. Od 1. januarja 2017 tako v EU ne sme biti naprodaj nobeno novo vozilo, ki ne ustreza določbam direktive.
Tabela: Cena hladilnega sredstva za polnjenje klimatske naprave v avtomobilu (vir: ZPS)
Monopol na trgu
V skladu z direktivo se je namesto hladilnega sredstva r134a začelo uporabljati hladilno sredstvo r1234yf. Dobavitelj Honeywell patentnih pravic ne prodaja konkurenci, s čimer je vzpostavil monopol, cene pa so se dvignile v višave. Razlika lahko celo preseže 300 odstotkov.
“Glede na to, da imajo klimatsko napravo vgrajeno tako rekoč vsi avtomobili in da je dopolnjevanje hladilnega sredstva nujno za učinkovito delovanje, je dobronamerna direktiva Evropske komisije povzročila bistveno višje stroške servisiranja avtomobilov,” še dodajajo pri ZPS. “Razlika lahko v nekaj letih na ravni EU preseže milijardo evrov – zgolj zaradi pomanjkanja konkurence. Pri vsem tem serviserji namreč ne morejo storiti prav nič, saj jim ceno plina določa dobavitelj – zgolj in samo ameriški Honeywell.”
Urednica portala MojPrihranek.si