Kdaj smo nazadnje v Sloveniji za liter bencina plačali pod evro?

hand of man that puts money into the tank of car, close-up, concept of expensive fuel, fuel crisis
Foto: Askolds iz iStock

Cene bencina so v zadnjih letih močno naraščale, zato se številni potrošniki sprašujejo, kdaj smo nazadnje na bencinskih črpalkah opazili ceno pod evrom. V tem članku bomo pregledali zgodovinski potek cen, analizirali globalne in nacionalne dejavnike, ter pojasnili, zakaj je končna cena bencina tako visoka, kljub nizki nabavni ceni.

Zgodovinski pregled cen bencina

Nazadnje smo za liter bencina plačali pod evro okoli leta 2008, ko je padec cen surove nafte in začasno zmanjšano povpraševanje prineslo olajšanje za potrošnike. To obdobje je bilo zaznamovano s finančno krizo, ki je vplivala na globalne trge, zaradi česar so se cene začasno spustile. Vendar pa so se cene kmalu spet zvišale, ko so se trgi stabilizirali in so se začeli poznati tudi nacionalni dejavniki.

Globalni in nacionalni dejavniki

Na cene bencina vplivajo številni dejavniki. Na svetovni ravni so ključni cene surove nafte in globalni gospodarski trendi, medtem ko na nacionalni ravni vlogo igrajo davčna politika, konkurenca med črpalkami in lokalni stroški distribucije. Ti elementi skupaj ustvarjajo kompleksno strukturo, kjer se cena na črpalki bistveno razlikuje od nizke nabavne cene rafiniranega bencina, ki znaša manj kot 70 centov na liter.

Glavni razlog: davki in trošarine

Glavni razlog, da je cena bencina v Sloveniji danes nad evrom, ni v samotni nabavni ceni, ki je v resnici zelo nizka, temveč v davčnih obremenitvah. Sestava cene bencina vključuje osnovno ceno (stroške rafiniranja in distribucije) vendar pa največji delež končne cene predstavljajo davki, trošarine in DDV. Vlada ima na voljo vsa potrebna orodja za znižanje teh obremenitev, vendar visoki davki in trošarine ostajajo v njenem interesu kot pomemben vir prihodkov. Tako bodo tudi ob morebitnem znižanju nabavne cene surove nafte, končne cene na črpalkah ostale visoke ali še višje.

Euro banknotes with stock market chart graph for currency exchange and global trade forex concept
Foto: Galeanu Mihai iz iStock

Pogledi na prihodnost cen

Glede prihodnjih cen bencina ostajajo mnenja mešana. Medtem ko bodo cene še vedno odvisne od globalnih trgov in gospodarskih razmer, so visoki proizvodni stroški in davčne obremenitve v Sloveniji tisti dejavniki, ki bodo dolgoročno vzdrževali ceno nad evrom. Potrošniki se sprašujejo, ali bo v prihodnosti prišlo do novih znižanj, vendar je verjetno, da bodo cene ostale visoke zaradi strukture davkov in trošarin.

Čeprav se spomini na obdobje, ko smo za liter bencina plačali pod evro, še vedno ohranjajo med potrošniki, nas današnji tržni pogoji opozarjajo, da so ugodne cene zavedno postale del preteklosti. Razumevanje vpliva globalnih in nacionalnih dejavnikov, zlasti visokih davkov in trošarin, ter pozornost na prihodnje trende nam lahko pomagajo bolje načrtovati finančne odločitve in prilagoditi pričakovanja glede stroškov prevoza.

Jan Nebec

Novinar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.