Več let se strokovnjaki ukvarjajo s pridobivanjem zelenih goriv in energije, ki bi prinesla ničelni ogljični odtis. Že davnega leta 2003 so ZDA namenila 1,3 milijarde dolarjev za raziskave vodika. Danes se že po svetu peljejo avtomobili, ki jih poganja vodik. Ker pa je vodik trikrat bolj učinkovit kot bencin, se ugotovitve in študije nadaljujejo. Pa je vodik tisto, kar bo prineslo zeleno prihodnost?
Vodik je lahko rešitev, če je uporaba pravilna
S korakom Škotske, da bo do novembra letos predstavila svoj prvi vlak, ki ga bodo poganjali vodikove celice, se pojavljajo nova vprašanja. Želja vseh proizvajalcev na svetu je ustavitev globalnega segrevanja. Električni avtomobili, solarni avtomobili in vodikove celice so glavne rešitve, ki se ponujajo. Vseeno pa mnogi niso prepričani, ali bi bile oziroma so vodikove celice prava rešitev za globalno segrevanje. Nekateri so namreč mnenja, da bi njihova proizvodnja to kvečjemu pospešila.
Izgorevanje vodika ne škodi ozračju, saj sta edina so-produkta, ki jih sprošča ob tem, le vročina in voda. Težava se pojavi pri ločevanju vodika. Da ga lahko uporabimo kot gorivo, moramo vodik ločiti od vode, plina, premoga ali odpadkov. Trenutno kar devet milijonov ton vodika (le v ZDA) pridobijo iz metana. Proces pridobivanja vodika iz metana pa v ozračje spušča toplogredne pline. S pomočjo elektrolize lahko vodik pridobivamo tudi iz vode, ki pa je veliko dražji postopek.
Vodik se trenutno uporablja v predelavi hrane in železa, kot gorivo nekaterim avtomobilom in kot gorivo, ki ga uporablja NASA. V osnovi so vozila z vodikovimi celicami pravzaprav električni avtomobili z drugačno baterijo. Litij-ionsko baterijo nadomesti gorivna celica.
Težave, ki jih vidijo nekateri
Ena izmed težav, ki jo omenjajo tisti, ki delno nasprotujejo vodiku kot rešitvi, je pobeg vodika. Ker je potrebno vodik pri transportu shranjevati pri izjemno močnem pritisku, je njegov prevoz zapleten. Kot so povedali pri kalifornijskem tehnološkem inštitutu, bo brez zadovoljivih procesov proizvodnje, shranjevanja in transporta vodika, ušlo 10-20 odstotkov vodika prav v ozračje. Omenjajo nekatere veliko bolj dramatične scenarije, med njimi tudi premočno ohlajevanje ozračja in povečanje lukenj v ozonu.
Trenutno je na tržišču le peščica vozil z vodikovimi celicami, ki v povprečju stanejo okoli 50 tisoč evrov. Ali je kdo za zdaj pripravljen odšteti tako veliko denarja za vozilo, ki nima veliko dosega in se le stežka napolni? Verjetno še ne. Prav zato pa potekajo nove raziskave in študije, ki nam bodo vse to in še več tudi pojasnile.
SEO urednik