Izdelovalci avtomobilov že leta hvalijo svoje avtomobile kot “računalnike na kolesih” in s tem promovirajo njihove napredne funkcije. Postavlja pa se vprašanje kaj avtomobilski računalniki pomenijo za zasebnost uporabnikov. V času, ko nas je skrbelo v kolikšni meri mobilni telefon in računalniki vohunijo za nami, so avtomobilske znamke tiho vstopile v posel zbiranja podatkov s svojimi vozili, ki so postala močne naprave za zajemanje podatkov. Naprave, ki s pomočjo številnih naprednih funkcij močno spremljajo, poslušajo in zbirajo informacije o tem, kaj počnete in kam greste v svojem avtomobilu. Na spletni strani Privacy not included so preverili 25 avtomobilskih znamk in ugotovili, da avtomobili spadajo v najslabšo kategorijo izdelkov za zasebnost.
Zakaj so avtomobili tako slabi na področju zasebnosti? In kako so tako močno zaostali za našimi standardi? Poglejmo si nekaj razlogov!
Vse avtomobilske znamke zbirajo veliko preveč podatkov
Na spletni strani Privacy not included so pregledali 25 avtomobilskih znamk in ugotovili, da vsaka avtomobilska znamka zbira več osebnih podatkov kot je potrebno. Pri tem zbrane podatke uporablja ne le za upravljanje vašega vozila, temveč tudi za druge razloge. Navedeni članek ugotavlja, da je takšna zloraba podatkov primerljiva samo z aplikacijami za duševno zdravje, pa še slednje so regulirane nekoliko bolje.
Poleg tega imajo avtomobilska podjetja veliko več možnosti za zbiranje podatkov kot drugi izdelki in aplikacije, ki jih uporabljamo – več kot pametne naprave v naših domovih ali mobilni telefoni, ki jih vzamemo s seboj, kamor koli gremo. Osebne podatke lahko zbirajo na podlagi vaše interakcije z avtomobilom, povezanih storitev, ki jih uporabljate v avtomobilu, avtomobilskih aplikacij (ki zagotavlja dostop do informacij v vašem telefonu), še več podatkov o vas pa lahko zberejo iz virov tretjih oseb, kot sta Sirius XM ali Google Maps. Načini, na katere avtomobilska podjetja zbirajo in delijo vaše podatke, so zelo obsežni in zapleteni. Bistvo je, da lahko zbirajo zelo intimne podatke o vas – od vaših zdravstvenih in genetskih podatkov do vašega “spolnega življenja”, do tega, kako hitro vozite, kje se vozite in katere pesmi predvajate v svojem avtomobilu. Nato jih uporabijo za izumljanje dodatnih podatkov o vas s pomočjo “sklepanja” o stvareh, kot so vaša inteligenca, sposobnosti in zanimanja.
Večina avtomobilskih znamk deli ali prodaja vaše podatke
Dovolj sporno se zdi že dejstvo, da imajo velikanske korporacije, ki so lastnice avtomobilskih znamk, vse te osebne podatke v lasti in jih lahko uporabljajo za lastne raziskave, trženje ali zelo nejasne “poslovne namene”. Toda večina (84 %) avtomobilskih znamk, raziskanih v članku, pravi, da lahko delijo vaše osebne podatke – s ponudniki storitev, posredniki podatkov in drugimi podjetji, o katerih vemo le malo ali nič. Še huje, devetnajst od petindvajsetih vključenih v raziskavo jih pravi, da lahko vaše osebne podatke prodajajo.
Presenetljivo veliko (56 %) jih tudi pravi, da lahko vaše podatke na “zahtevo” posredujejo vladi ali organom pregona. Ne gre za sodno odredbo z visoko stopnjo zahtevnosti, ampak za nekaj tako preprostega, kot je “neformalna zahteva”.
Vozniki nimajo nadzora nad podatki
Vse razen dveh od 25 pregledanih avtomobilskih znamk, Renaulta in Dacie (ki sta v lasti istega matičnega podjetja), trdijo, da vozniki nimajo pravice do izbrisa svojih osebnih podatkov. Ob tem velja poudariti, da Renault in Dacia nista prisotna na ameriškem trgu tako, da sta bolj prilagojena stroga splošna uredba o varstvu podatkov (GDPR) o zasebnosti, ki je na evropskem trgu nekoliko strožja.
Ali avtomobilske znamke sploh upoštevajo minimalne varnostne standarde?
Zelo nenavadno je, da aplikacije za zmenke in spolne igrače objavljajo podrobnejše varnostne informacije kot avtomobili. Čeprav imajo vse raziskane avtomobilske znamke, ki več dolgoveznih pravilnikov o zasebnosti, ni bilo najdene potrditve, da katera od znamk izpolnjuje minimalne varnostne standarde.
Zaskrbljujoče je predvsem to, da je nemogoče ugotoviti, ali kateri od avtomobilov šifrira vse osebne podatke, ki se nahajajo v avtomobilu. Nobena od avtomobilskih znamk naj na omenjeno vprašanje ne bi podala ustreznega odgovora.
Specifike posameznih znamk
Vse avtomobilske znamke so se v raziskavi v članku na spletni strani privacy not included obnesle izredno slabo. Naslavljamo samo nekaj posameznih specifik posameznih znamk.
Tesla
Tesla si je prislužil izredno slabo oceno na področju zasebnosti predvsem po zaslugi “nezaupanja vredne umetne inteligence”. Avtopilot te znamke, ki ga poganja umetna inteligenca, naj bi bil vpleten v 17 smrtnih žrtev in 736 prometnih nesreč ter je trenutno predmet več vladnih preiskav.
Nissan in Kia
Nissan in Kia sta si slabo oceno prislužila zaradi najbolj “strašljivih kategorij podatkov”. Med njuno beleženje podatkov spada tudi vaša “spolno aktivnost”. Omeniti velja tudi, da kar šest avtomobilskih podjetij navaja, da lahko zbirajo vaše “genetske informacije” ali “genetske značilnosti”.
Hyundai
Nobena od avtomobilskih znamk ne uporablja jezika, ki bi ustrezal Mozillinemu standardu zasebnosti glede deljenja informacij z vlado ali organi kazenskega pregona, tu še posebej izstopa Hyundai. V svoji politiki zasebnosti navaja, da bo upošteval “zakonite zahteve, formalne ali neformalne”. Če govorimo o osnovnih varnostnih standardih je to resen opozorilni znak.
Kaj lahko uporabnik avtomobila sploh stori za osnovno zaščito osebnih podatkov? Ne prav veliko. Lahko se lahko izognete uporabi aplikacije avtomobila ali omejite njena dovoljenja v telefonu (ker si številne aplikacije delijo politiko zasebnosti z vozilom, ne moremo vedno ugotoviti, kateri podatki so vzeti iz vašega telefona, zato je verjetno bolje, da se odločite za previdnost in jih ne uporabljate). Toda v primerjavi z vsem zbiranjem podatkov, ki ga ne morete nadzorovati, so ti koraki videti kot majhne kapljice v velikem vedru. Poleg tega si zaslužite vse funkcije, za katere plačate, ne da bi se morali odpovedati zasebnosti.
Novinar