Ko kupujete rabljeno stvar, naj gre za radio, televizijo, računalnik ali avtomobil, prodajalca klavzula ‘videno-kupljeno’ ne razbremeni vsake odgovornosti. Odgovornosti za stvarne napake se nihče ne more povsem izogniti, so pa določene razlike, glede na to, ali je prodajalec pravna ali fizična oseba.
Kaj je stvarna napaka?
Stvarne napake so tiste, ki jih med običajnim pregledom ni mogoče videti, vplivajo na funkcionalnost in bi vam zanje prodajalec moral povedati. Gre za to, da izdelek ali naprava nima obljubljenih lastnosti.
Prodajalec je pravna oseba
Če kupite vozilo od pravne osebe, vas varuje Zakon o varstvu potrošnikov in klavzula ‘videno-kupljeno’ ni dopustna.
Če je prodajalec pravna oseba, potem odgovarja za stvarne napake na rabljenih vozilih, ki se pokažejo v 1 letu od izročitve vozila. Klavzula torej ni dovoljena. Prodajalec odgovornosti za stvarne napake ne more izključiti.
Potrošnik mora o stvarni napaki prodajalca obvestiti v roku 2 mesecev, odkar je napako odkril. Zakon o rabljenih vozilih sicer tudi določa, da če je prodajalec vozil pravna oseba, mora ob prodaji dati tudi 1-mesečno garancijo za brezhibno delovanje.
Vsaka komunikacija naj bo vedno pisna, da boste imeli v primeru zapletov zbrane vse dokaze o pravočasnem uveljavljanju pravic.
Prodajalec je fizična oseba
S podpisom pogodbe, ki vsebuje takšno klavzulo, se odpoveste uveljavljanju napak na vozilu, kar bi bila sicer vaša (zakonska) pravica. V vseh primerih pa klavzula ‘videno-kupljeno’ ni dopustna. Takšni so recimo naslednji primeri:
– prodajalec je določilo vsilil, ker je izkoristil svoj prevladujoči položaj ali se je
– napaka pojavila v nasprotju z dogovorjeno lastnostjo na vozilu.
Slednje bi bilo recimo v primeru, da bi vam prodajalec zatrjeval, da so kilometri realni, nato pa bi naknadno izvedeli, da vas je zavedel. Podobno bi bilo tudi v primeru, da bi prodajalec zatrjeval, da vozilo ni bilo karambolirano, nato pa bi vas v posebnih razmerah med vožnjo ‘vleklo’ v stran, na servisu pa bi vam povedali, da je bilo vozilo zaleteno.
O taki napaki moramo prodajalca obvestiti v osmih dneh, šteto od dneva, ko smo napako opazili (subjektivni rok) oziroma najkasneje v šestih mesecih od tedaj, ko je bilo vozilo izročeno (objektivni rok).
Urednica portala MojPrihranek.si