Sprememba Zakona o voznikih, ki so jo slovenske ceste posvojile s 1. junijem leta 2022, se počasi in vztrajno vzpostavlja. Koda 125 je bila predstavljena tudi v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem. Kaj točno je koda 125? Gre za spremembo omenjenega zakona, po kateri lahko imetniki vozniškega dovoljenja B kategorije z minimalno šestimi urami v šoli vožnje vozijo motocikel do 125 kubičnih centimetrov. Od tu tudi naziv koda 125.
Kaj je koda 125?
Na novinarski konferenci so izpostavili prednosti in pasti nove zakonodajne ureditve, ki olajšuje pridobitev vozniškega dovoljenja za vožnjo motociklov do 125 ccm. Od 1. junija 2022 je namreč v Sloveniji v uporabi nov Zakon o voznikih, v skladu s katerim lahko vozniki z vozniškim dovoljenjem B kategorije, ki opravijo minimalno šest ur v šoli vožnje, vozijo tudi skuterje oziroma motorna kolesa s prostornino motorja do 125 kubičnih centimetrov. AMZS je bil eden od pobudnikov zakonodajnih sprememb na tem področju, saj je ocenil, da lahko večja uporaba tovrstnih sredstev osebne mobilnosti pomembno prispeva k zmanjšanju števila osebnih avtomobilov, zlasti v mestnih središčih, s tem pa tudi gneče in obremenitev okolja.
Predsednik Avto-moto zveze Slovenije Andrej Brglez je povedal, da praksa kaže, da je pobuda naletela na plodna tla – motocikli so praktično razprodani, šole vožnje po Sloveniji pa se soočajo z velikim povpraševanjem za pridobitev kode 125. »Od začetka uporabe spremenjenega Zakona o voznikih so minili trije meseci, zato imamo deležniki, ki delujemo na tem področju, že prve izkušnje, ki jih želimo danes predstaviti. Po drugi strani pa prihaja zimski čas, ko motoristi razmišljamo o nakupu motorja za prihodnjo sezono, ali pa bodo tisti, ki sedaj za mestno vožnjo uporabljajo avto, razmišljali o novi obliki mobilnosti z motocikli do 125 kubičnih centimetrov, zato je pomembno, da jim pomagamo z nasveti in informacijami,« je še povedal predsednik AMZS.
Zaradi kode 125 narasla prodaja motociklov?
Koda 125 pa je nekaj naredila tudi za prodajo 125-kubičnih motorjev. »V prvih devetih mesecih letošnjega leta je prodaja 125-kubičnih motociklov v primerjavi z enakim obdobjem lani narasla za štirikrat. Še lani je ta razred motociklov med vsemi motocikli predstavljal 17 odstotkov, letos pa že 40 odstotkov. Pričakujemo, da se bo tak trend v prihodnjih letih nadaljeval,« je povedal Sergej Petkovšel, vodja prodaje motornih koles v As Domžale Moto centru. Dodal je tudi nekaj besed o tem, kdo so kupci teh motociklov, kar še dodatno dokazuje uspeh kode 125. »S kodo 125 se pojavljajo motoristi, ki so bili doslej le avtomobilisti in ki nimajo veliko izkušenj z vožnjo motocikla, marsikdo pa se tudi ne zaveda pomena ustrezne in homologirane zaščitne opreme, zato je izjemno pomembno, da jih ozaveščamo in izobražujemo,« je povedal.
Koda 125 sloni na usposabljanju kandidatov
»Odgovornost, ki jo imajo šole vožnje in njihovi učitelji za usposabljanje kandidatov, ki pristopijo k opravljanju programa, je velika. Učitelj vožnje mora poskrbeti, da kandidat opravi celoten program, tudi če oceni, da je za to potrebnih več kot minimalno predpisanih šest ur. Zakon namreč predpisuje le minimalno število ur, kar predstavlja izhodišče in ne pravilo. Prav tako je odgovornost na vsakem kandidatu, da ne preceni lastnih sposobnosti in da upošteva priporočila učitelja vožnje, če ta oceni, da je potrebno opraviti več kot šest ur usposabljanja. Takšno priporočilo naj kandidat smatra kot najboljšo naložbo v lastno varnost,« je še posebej poudaril direktor Javne agencije RS za varnost prometa Jože Hribar.
SEO urednik