V petek bodo trgovine ponovno ponujale visoke ali manj visoke popuste za svoje blago. Vendar se za mnoge nakup na ta dan ne obrestuje, bodisi ker nakupi stvari, ki jih ne potrebuje, niso ustrezne ali ker cena v resnici ni bila tako ugodna. Tržni inšpektorat RS (TIRS), Evropski potrošniški center Slovenija (EPC) in Nacionalni odzivni center za kibernetsko varnost SI-CERT zato potrošnike opozarjajo k premišljenim in varnim nakupom.
Opravite premišljen nakup in preverite cene
Izogibajte se impulzivnim nakupom: naredite nakupovalni seznam stvari, ki jih resnično potrebujete. Tako se boste izognili nepotrebnim dostavam in vračilom.
- Naredite ciljni izbor izdelkov: uporabite orodja, ki jih ima na voljo spletna trgovina (recimo tabela velikosti) in ocene drugih uporabnikov. Verjetnost, da bo nakup zgrešen, je na ta način manjša.
- Ustvarite si seznam želja: številne spletne trgovine ponujajo to funkcijo. Izdelke lahko označite in spremljate morebitne spremembe cen.
- Uprite se pritiskom: “20 drugih oseb si ogleduje ta izdelek” ali “na voljo samo še trije kosi” – mnoga spletna mesta, mobilne aplikacije, družbena omrežja in celo brskalniki uporabljajo tako imenovane temne vzorce (angleško: dark patterns), ki vas silijo v nakup.
- Primerjajte cene: ne verjemite slepo, da je cena izdelka s popustom tudi najboljša. Primerjajte cene v običajnih in spletnih trgovinah.
- Naročite se na novice izbrane prodajalne: tako boste obveščeni o posebnih ponudbah vse leto.
- Uveljavljajte zakonsko določeno pravico iz naslova stvarne napake za novo ali rabljeno blago (pohištvo, avtomobil, računalnik, gospodinjski aparat, pametna ura ipd.), ki ste ga kupili od prodajalca s sedežem v Sloveniji. Velja najmanj dve leti za novo blago in eno leto za staro blago ter vam omogoča, da v primeru napake na blagu od prodajalca zahtevate, da le-to odpravi ali zamenja izdelek ali vam vrne kupnino, delno ali v celoti.
Za vračilo blaga vzemite in shranite račun
- Če ste izdelek kupili v fizični prodajalni in nima nobene napake, vendar bi ga želeli vrniti, ker vam več ni všeč ali ste ugotovili, da ga ne potrebujete, vam podjetje izdelka ni dolžno zamenjati ali vrniti kupnine, razen, če je to izrecno obljubljalo ali oglaševalo.
- Če je z izdelkom, ki ste ga kupili v okviru popusta ali znižanja, kar koli narobe, imate enake pravice kot v primeru nakupa brez popusta – lahko torej uveljavljate stvarno napako in/ali garancijo, če jo ponudnik ponuja. Zaradi lažjega uveljavljanja morebitne reklamacije shranite račun.
- Pri nakupih preko spleta tudi pri akcijah in popustih velja, da imate pravico v roku 14 dni od pogodbe odstopiti brez navedbe razloga, podjetje pa vam je dolžno vrniti vsa prejeta plačila.
Nakupovanje po spletu
Spletni nakup lahko prinese ugodne cene in višje popuste, vendar je verjetnost za prevare višja. Pred vsakim spletnim nakupom preverite, kdo stoji za konkretno spletno trgovino:
- podatki verodostojnih spletnih trgovcev so na jasen in viden način dostopni že na njihovi spletni strani;
- na različnih socialnih omrežjih in spletnih forumih lahko preverite, kakšne izkušnje imajo z dotičnim podjetjem drugi potrošniki.
Če je spletna stran v slovenskem jeziku ali če spletni trgovec omogoča vračila izdelkov na slovenski naslov, še ne pomeni nujno, da gre za slovenskega trgovca. Kdaj posumimo, da gre za prevaro:
- izdelki znanih blagovnih znamk so na videz na voljo po izjemno nizkih cenah;
- dostava je brezplačna po celem svetu, vsi artikli so na zalogi;
- ni nobenih podatkov o samem podjetju, ki stoji za trgovino;
- več lažnih trgovin je precej podobnih vizualno, prav tako so, z izjemo imena trgovine, praktično prekopirani njihovi opisi in vsa ostala vsebina na strani;
- podjetje je možno kontaktirati le preko spletnega obrazca;
- spletna stran uporablja »čudno« slovenščino, gre po vsej verjetnosti za lažno spletno trgovino;
- nekaj lažnih trgovin je objavljenih na spletni strani TIRS .
Ko plačujete po spletu poskrbite, da je vaša internetna povezava varna:
- preverite, da se naslov spletnega mesta začne s “https” in ima znak za zaprto ključavnico;
- ne shranjujte podatkov o svojem bančnem računu na svojem mobilnem telefonu ali računalniku ali na platformah za spletne nakupe;
- določite najvišji dovoljeni znesek za eno plačilo s svojo kreditno kartico;
- izogibajte se plačilu z bančnim nakazilom.
Pomoč pri težavah s spletnimi trgovinami
Če je šlo z nakupom na spletu kaj narobe se lahko obrnete na:
– TIRS, če s spletno trgovino upravlja podjetje s sedežem v Sloveniji,
– EPC, če s spletno stranjo upravlja podjetje iz EU,
– eventualne potrošniške organizacije v tretji državi, če gre za spletno stran, s katero upravlja podjetje s sedežem v tej tretji državi.
Urednica portala MojPrihranek.si