Slovensko električno vozilo (SEV) je projekt, v sklopu katerega želijo izdelati majhno električno vozilo, namenjeno krajšim razdaljam v urbanem in ruralnem okolju. Primerno bi bilo tudi za sistem deljenja vozila (carsharing), ki je predvsem v mestih vse bolj popularen.
Vozilo SEV bi bilo energetsko varčno, uspešno pa bi energijo pridobival z regeneracijo, ki nastaja v poteku vožnje pri zaviranju, pri vožnji po strmini navzdol in tudi pri nihanju celotne mase vozila. Zapolnil bi vrzel med kolesi, motocikli in avtomobili razreda M.
Energetska varčnost
Energetska varčnost je odvisna predvsem od teže, zračnega upora in pravilno izbranega pogonskega sistema. Ciljna vrednost energetske varčnosti znaša 50 Wh/km (5 kWh/100 km). V tem obdobju je poraba energije aktualne tehnologije v razponu od 180 Wh/km – 220Wh/km (18 kWh/100km-22 kWh/100 km). Da je možno izdelati električno vozilo z manjšo porabo energije, potrjuje VW-projekt XL 1.
Platforma
Osnovna platforma temelji na samonosni šasiji s karoserijo, izdelano iz kompozitnih materialov (karbon) in s tehnologijo brizganja materiala v za to izdelane naprave. Karoserija je oblikovana in izdelana v kapljičasti obliki, ki omogoča dober aerodinamični efekt (Cx= 0,2). Ima zelo ojačan zaključek, ki se na zadnjem delu končuje z varnostnim lokom v obliki aerodinamičnega krila. Ta preprečuje poškodbe potnikov pri morebitni prevrnitvi vozila. Karoserija je tudi konstrukcijsko ustrezno ojačana proti bočnim udarcem.
Baterijski sklop in odlagalni prostor
Prednji del potniškega prostora je rezerviran za baterijski sklop (LiFe PO4,10 kWh, 48V). Nad baterijskim sklopom je tudi odlagalni prostor (250 l) za osebno prtljago.
Armaturna plošča
Armaturna plošča je minimalna, opremljena samo z zakonsko predpisanimi instrumenti in stikali ter instrumenti za spremljanje energetskih parametrov (poraba energije, napetost, tok itd.). Armatura ne vsebuje raznih večjih displejev in dodatkov, ki negativno vplivajo na zbranost voznikov.
Pogonski sklop
Inovativni pogonski sklop preko dveh elektromotorjev (3 kW+ 3 kW, 48V) in avtomatskega menjalnika (CVT) poganja zadnja kolesa z zoženim kolotekom (420 mm). Predstavljen način pogona omogoča optimalno izrabo motornega navora, ki zelo zmanjšuje vpliv zagonskih tokov. Omogoča doseganje končne hitrosti 80 km/h in od 0 do 60 km/h pospeši v 8 sek. Pri vožnji v klanec je dovolj zmogljiv – pri 20% klancu pelje s hitrostjo 40-50 km/h.
Polnjenje
Baterije v baterijskem sklopu (10 kWh) se praviloma polni preko hišne napeljave (220/380 V), in sicer v treh urah (220 V) in eni uri (380 V). Baterije v baterijskem sklopu je možno polniti tudi na hitrih polnilnicah, vendar se to ne priporoča zaradi večjih energetskih obremenitev, kar negativno vpliva na življenjsko dobo baterij.
Domet naj bi bil okoli 100-150 km.
Gretje
V zimskem obdobju je grelni sistem urejen z samostojnim grelcem na bio gorivo, ki ne obremenjuje kapacitete baterij.
Svetlobna telesa
Vsa vgrajena svetlobna telesa so v LED tehnologiji razen svetlobnega telesa za kratko-dolgo osvetljevanje, ki je izvedeno v ksenonski tehnologiji.
Regenerativna energija
Dobra stran elektromotornega pogona je v lastnosti, da se pri zaviranju ali vožnji po strmini navzdol elektromotor iz pogonske smeri preusmeri v generatorsko smer, ki pri tem pridobiva električno energijo in jo shranjuje v baterijah baterijskega sklopa. Električno energijo se lahko pridobiva tudi med vožnjo, kjer se izkorišča nihalno energijo mase EV in se preko elektrogeneratorskih blažilnikov shranjuje v baterijah baterijskega sklopa. Sončna energija, ki deluje na vozilo, predvsem v ugodnih vremenskih razmerah se preko solarnih elementov (1.5 m2) prav tako shranjuje v baterijah baterijskega sklopa. Cilj projekta SEV je shraniti do 50 % dodatne energije.
Vzdrževanje
Znano je, da je vzdrževanje EV manj zahtevno zaradi manjšega števila vrtečih delov. Projekt SEV je še dodatno prijaznejši z manj obremenjenimi in enostavnejšimi deli, ki so vgrajeni v EV. To pomeni tudi daljšo življenjsko dobo EV.
Razgradnja
Vsako napravo – tudi EV vozilo – je potrebno po življenjski dobi razgraditi in po možnosti uporabiti odpadne surovine v nadaljnji produkciji. Materiali, vgrajeni v projekt SEV, so standardni (problem baterij je globalni), zato je tudi razgradnja v okviru sedanjih standardov.
O teku projekta
Osnovna ideja izvira iz 90 let prejšnjega stoletja, ko se je izdelala raziskava o prevoznih navadah Slovencev. Ta se do današnjih dni ni veliko spremenila (eno vozilo na 1 do 2 osebi). Zaradi stanja tedanje tehnologije in drugih tehničnih ovir, je je bila izdelava vozila z majhno porabo takrat velik iziv, ki ni bil udejanjen. V poznejših letih (2004-2006) so se pojavile nove tehnologije (kompoziti, Li-baterije, elektromotorji z upravljanjem itd), zato je prišlo je do novega zagona v elektrifikaciji vozil, vključenih v promet. Nastal je prvi poizkus izdelave lahkega osebnega vozila (EV). Preizkušen je bil na domačih testirnih poligonih. V letih 2012–2018 je bil dopolnjen in preizkušen drugi prototip EV. Tudi v tej fazi razvoja so se pokazale potrebe po dopolnitvi in preoblikovanju nekaj komponent. Z nadaljevanjem razvoja EV in prilagajanju projektu SEV, je ta pripravljen za vnovično preizkušanje.
V načrtu je izdelava poizkusne količine vozil (okoli 20) za potrebe homologacije, prodajnih aktivnosti in priprave investicijskih aktivnosti. Cena produkta naj bi se gibala okoli 10.000 EUR.
Urednica portala MojPrihranek.si
Sej se norca delate ane ????
Kaj pa registracija ? Ali bi to vozilce bilo registrirano kot avto ?