Avtomobilska industrija v Sloveniji in Evropi že nekaj časa stagnira. Največja težava in razlog je pomanjkanje delov, med njimi prav polprevodnikov. Globalna kriza, ki je nastala, je povzročila skorajšnji kolaps proizvodnje avtomobilov. Kaj se je zgodilo z dobavo polprevodnikov? Koliko časa bo trajala kriza polprevodnikov? Ponudili bomo delne odgovore na ti vprašanji, saj zaključek krize polprevodnikov še ni viden.
Ni polprevodnikov ni avtomobilov in ni služb
Avto ste naročili in plačali, na voljo pa bo šele čez nekaj mesecev. Mnogim kupcem se je to že zgodilo, mnogim pa se žal še bo. Dejstvo je, da avtomobil ne more biti na voljo, če nima vseh sestavnih delov. Kako pa je možno, da se še vedno prodaja, če avtomobilov ni? Še pred tem je potrebno vedeti, kaj točno so polprevodniki in kako je do pomanjkanja prišlo.
Na začetku letošnjega leta so prvi avtomobilski proizvajalci potarnali nad pomanjkanjem polprevodnikov. Ford, Fiat, Nissan in mnogi drugi so imeli velike težave z oteženo polprevodnikov. Najprej se je začelo z zmanjšanjem proizvodnje in nadaljevalo z ustavitvijo le te. Vloga polprevodnikov v vozilu je z leti postala vse bolj pomembna, saj so vozila postajala vedno bolj digitalizirana. Pri polprevodnikih gre običajno za čipe, ki skrbijo za nadzor in pomnilnik nalog v vozilih. V elektronskih vezjih upravljajo z varnostnimi, asistenčnimi, komunikacijskimi in multimedijskimi sistemi ter motornimi funkcijami in alternativnimi pogoni. Novega avtomobila brez mikroprocesorja ni več možno kupiti, vse bolj nujni pa so v hibridnih in električnih avtomobilih. Tam predstavljajo tudi do desetine cene celotnega vozila.
Kaj je polprevodnik in zakaj je nastala kriza?
Kje se je torej pojavila težava? Proizvajalci polprevodnikov že dolgo navajajo, da gre komaj deset odstotkov njihovih produktov v avtomobilsko industrijo. Vse ostalo gre v ostale, že omenjene industrije. Med epidemijo se je močno povečalo zanimanje za zabavno elektroniko in močno zmanjšalo zanimanje za avtomobile. S strani proizvajalcev je bil naslednji korak jasen, preusmeritev dobave v druge industrije in zmanjšanje le te za avtomobilska podjetja. Najhujše obdobje epidemije je bilo konec, naročila pa so skočila pod nebo. Za dodatne zaplete so poskrbeli preklici naročil s strani avtomobilskih podjetij, ki so kot razlog prehitro navedli epidemijo. Te je bilo konec in ostali so brez velikega števila polprevodnikov. V proizvodnji polprevodnikov se porabi velika količina vode, ki pa je v Tajvanu zaradi suše primanjkuje. Japonske proizvodnje čipov so padle zaradi požarov, teksaška je proizvodnjo zaustavila zaradi neviht in tako le še dodala krizi s polprevodniki.
Pogosto slišimo, da so vsega krivi Kitajci, kar ni tako daleč od resnice. Ko je govora o pomanjkanju polprevodnikov v avtomobilski industriji je dejstev več.Vedeti moramo, da je Tajvan največji izvoznik in proizvajalec polprevodnikov in čipov na svetu. Politična napetost med Kitajsko in Tajvanom pa ne olepšuje celotne zadeve, saj države ne morejo dostopati do polprevodnikov zaradi želje Kitajske po zasegu Tajvana. Ponovno preveliko vlogo igra politika in tako vpliva na situacijo v avtomobilski industriji. Razlogov je sicer še nekoliko več, a bistvo je zajeto.
Odpuščanja v avtomobilski industriji tudi pri nas
Zadnja novica, ki se močno dotika tudi Slovenije, je novomeški Revoz. Zaradi pomanjkanja polprevodnikov in ostalih elektronskih delov, so letos že več kot 73 dni brez dela. V zadnjem letu dni so morali zaradi tega število zaposlenih zmanjšati za tretjino, odpuščanjem pa še ni videti konca. Renault je po svojih rezultatih doživel kar polovični upad prodaje svojih vozil. Je ena izmed mnogih avtomobilskih hiš, ki se je odločila za korak odpuščanja svojih delavcev. Kar pa se tiče polprevodnikov, so jih preprosto začeli vstavljati le v vozila, ki jim prinesejo največ dobička. Ameriška podjetja so samo v prejšnjem tednu zmanjšala svojo proizvodnjo za četrtino milijona vozil, ker ni delov.
Ali bo kdaj konec krize polprevodnikov?
Količina in vloga polprevodnikov se iz leta v leto povečuje. Vsaka nova generacija ima v sebi več polprevodnikov, saj gre avtomobilski svet v smer električnosti. Najvidnejši predstavniki avtomobilskih proizvajalcev želijo situacijo omiliti in pomiriti ljudi, da se bo stanje izboljšalo. Zadnji med njimi je Elon Musk, ki je moral zaradi pomanjkanja delov zamakniti tri nove modele za dve dodatni leti. Na IAA v Münchnu na začetku septembra smo pogosto ujeli, da se bo situacija s polprevodniki popravila že do začetka novembra. A se to ne dogaja in se ne bo zgodilo. Bolj kot si želimo biti optimistični, manj optimizma je na voljo. Krize s polprevodniki še ni konec, močno pa upamo, da je bo konec čimprej. Ljudje izgubljajo službe in to je najhujša posledica te krize polprevodnikov.
SEO urednik