Evropska komisija od lanskega oktobra preiskuje kitajske proizvajalce električnih avtomobilov. Bruselj jih sumi, da z nelojalno konkurenco oškodujejo evropske proizvajalce, piše Forbes.
Marca je Komisija objavila, da je našla dovolj dokazov, da uvoz novih električnih vozil iz Kitajske v Evropo predstavlja nelojalno konkurenco. Komisar za trgovino Valdis Dombrovskis je pred dnevi za Politico v Bruslju povedal, da bi se preiskava lahko končala “pred poletnimi počitnicami”.
Velik dobiček v Evropi
Kitajski proizvajalci ustvarjajo velike dobičke s prodajo v EU, glede na nedavno poročilo analitične družbe Rhodium. Primer: eden največjih proizvajalcev BYD z modelom Seal U, ki ga na Kitajskem prodajajo za 20.500 evrov, v EU pa za 42.000 evrov, na domačem trgu ustvari približno 1.300 evrov dobička, v Evropi pa 14.300 evrov na avto. .
Subvencije, ki jih kitajska vlada daje proizvajalcem za raziskave in razvoj ter za postavitev tovarn, niso edini razlog, zakaj lahko kitajski proizvajalec proizvaja električne avtomobile po bistveno nižji ceni od ameriške ali evropske konkurence.
Drugi je strošek baterije, ki predstavlja od 30 do 40 odstotkov cene električnega vozila. Po podatkih Mednarodne agencije za energijo je to za petino manj kot v Evropi in ZDA. Enako velja za jeklo in druge komponente.
Kitajska podjetja zdaj skušajo zajahati val povečanega povpraševanja po električnih vozilih v Evropi, ki ga praktično vse države dodatno spodbujajo s subvencijami. Velika proizvajalca BYD in SAIC že načrtujeta lastno proizvodnjo na stari celini.
Do leta 2027 bodo kitajski avtomobili imeli 20 odstotkov trga?
Po analizi, ki sta jo lani objavila Financial Times in Wall Street Journal, je bil lani vsak peti električni avtomobil, prodan v Evropi, kitajskega izvora. Lahko bi bil eden od štirih letos. Če se omejimo le na kitajske znamke, je njihov delež 11-odstoten, do leta 2027 pa bi lahko narasel na 20 odstotkov, kaže analiza Bruseljskega združenja za promet in okolje, poročajo tuji mediji.
Politico je dobil vpogled tudi v pisma, ki jih je Evropska komisija konec aprila poslala kitajskim podjetjem BYD, SAIC in Geely in v katerih prejemnike opozarja, da ji niso posredovali vseh potrebnih podatkov za izračun deleža subvencijo v ceni njihovega električnega vozila.
Odvetniki kitajskih podjetij vsebine pisem niso komentirali. Po poročanju Politica je iz dokumentacije razvidno, da je na primer podjetje SAIC prepričano, da ima komisija dovolj podatkov za izračun subvencije – s čimer se komisija očitno ne strinja.
Francoski model subvencioniranja
Francija je bila glavna pobudnica bruseljske preiskave proti kitajskim proizvajalcem. Ta jim je pred časom že omejila prodor na domači, francoski trg s spremembo pravil za subvencije za električna vozila. Povezala jih je z ogljičnim odtisom in tako kitajske proizvajalce izločila iz ponudbe subvencioniranih vozil na francoskem trgu.
Nemčija je precej bolj zadržana, ko gre za dodatne carine na kitajski uvoz. Avtomobilska združenja opozarjajo, da bi lahko carine povzročile trgovinsko vojno med EU in Kitajsko ter ogrozile številna delovna mesta v Nemčiji, za katero je kitajski trg zelo pomemben.
Velja tudi obratno: Evropa je največji prodajni trg za kitajska električna vozila.
Primer električnih koles
Kot zanimivost, EU že dolgo časa uporablja posebno protidampinško dajatev za kitajska kolesa. Kupec ali uvoznik katerega koli kolesa, izdelanega zunaj EU, mora plačati carino in davek na dodano vrednost (DDV). Če gre za kolo iz Kitajske, dodatna 48,5-odstotna protidampinška dajatev; pri električnem kolesu pa celo 62,1 odstotka.
Urednik portala MojPrihranek
Kot zanimivost, EU že dolgo časa uporablja posebno protidampinško dajatev 62,1 odstotka. Zanima me kdo se bogati z tem denarjem, državljani Slovenije zagotovo ne.